Wat zijn Simgames?

Simgames staat voor Simulatiegames, oftewel spellen waarin je iets simuleert.

Simgames zijn spellen waarin de speler controle heeft over een organisatie, die hij kan opbouwen en ontwikkelen. Deze organisatie kan letterlijk van alles zijn, vanaf een fast-food-keten tot aan een mierenkolonie, vanaf een ziekenhuis tot aan een beschaving. Zowel de werkelijkheid als de organisatie zijn een model, dat wil zeggen dat ze een versimpelde en verbeterde versie zijn van de realiteit.

Voor het besturen en inrichten van zo’n organisatie heeft de speler de beschikking over tal van functies en parameters die vooral in samenhang een complex en dynamisch systeem oplevert. Het karakter van deze functies is vaak economisch van aard, maar ook politieke, biologische en planologische aspecten kunnen een rol spelen.

In het Simgame genre heb je ook nog het subgenre Spacesim wat er eigenlijk op neer komt dat het een Simgame is in de ruimte. In Spaces sims is naast een dynamisch systeem vooral de sience fiction belangrijk en daarin onderscheiden dat soort spellen zich.

Geschiedenis van de Simgames.

Wat maakt Simgames leuk en wat is het verschil met RTSgame?

De meeste Simgames spelen zich weliswaar in ‘real-time’ af, toch zijn ze geen RTS-games, ondanks een overlapping tussen beide.

Het verschil moeten moet gezocht worden in de processen die tijdens het spelen doorlopen worden. Van een RTS-game kun je zeggen dat daarin het proces ‘harvest,build,destroy', of ‘delven-bouwen-vernietigen’ wordt afgewerkt.

Voor een Simgame is dit veel te simpel. In het procces van een Simgame zitten veel meer aspecten, zoals het onderhouden van relaties, het investeren van geld, inrichten van ruimtes of opvoeden. Het leuken aan een Simgame is omdat er zoveel aspecten zijn de speler zelf kan kiezen waar hij zich iets van aan gaat trekken. Hij kan heel efficiënt gaan spellen of juist meer concentreren op wat hij er leuk uit vindt zien.

 

Age of Empire:

Om één grens geval te besprekken neem ik Age of Empires. AoE is in mijn ogen een RTS met Simgame invloeden. Die invloeden zijn bv. Onderzoek doen, handel drijven en een semi-realistisch economie, maar allemaal zijn ze te oppervlakkig voor een Simgame. Als we de economie nemen in AoE dan zie je dat je hout en steen nodig hebt voor gebouwen, voedsel en goud en hout voor je manschappen en goud voor je onderzoek. Het blijft binnen dat kader en gaat er niet buiten. Het blijft het princiepe houden van ‘harvest, build, destroy.’ Stad in Age of Empires